søndag 27. november 2016

Fagbegrep, Kahoot 1

Kahoot er et spennende verktøy. HER har jeg laget en quiz med noen av fagbegrepene vi har jobbet med i løpet av høsten på Vg1 design og håndverk. Kahooten har 20 spørsmål, og tre svaralternativer.


Elevene går inn på Kahoot.it og taster inn Gamepin, dvs. tallet som kommer opp etter at jeg har trykket på Play. Alle elevene må ha et brukernavn som jeg kjenner igjen, slik at jeg kan bruke resultatene konstruktivt. Tilslutt kan jeg få fram resultatene på et excel-ark, der ser jeg hvilke fagbegrep som de fleste svarer riktig på, og jeg ser hvilke elever som trenger en ytterligere forklaring på begrepene.

Jeg kjørte samme Kahoot to ganger. Tidlig på dagen kom spørsmål og svar i den rekkefølgen Kahooten var laget. Spørsmål som lignet hverandre eller hadde samme tema kom etter hverandre. Vi avsluttet dagen med å kjøre samme Kahoot, men da med en tilfeldig rekkefølge på spørsmålene. I første runde lot jeg noen elever samarbeide, mens i andre runde måtte alle svare hver for seg.

Kahooten gir noen elever en repetisjon av fagbegrepene, andre lærer begrepet via Kahooten. ALLE er positive til å bruke Kahoot.

"Det er enklere å lære seg stoff når man gjør noe gøy. Spm var passe vanskelige. Burde gjøre det flere ganger"
"Var litt vanskelig og mange spørsmål. En enkel måte å lære på"
"Gøy men hadde vært bedre om det var 2 og 2"
"Jeg syns det var veldig bra, jeg lærte mye av det"
"Morsom måte å lære på. Lett å lære (ihvertfall når vi gjør det igjen litt senere)"
"Veldig fin måte å lære på. Kanskje litt bilder i neste omgang. Litt vanskelige spørsmål"
"Litt stressende, men en god måte å lære på"
"Super måte å lære på! Beste for meg er dette! Perfekt mange spørsmål og type spørsmål"

Kahooten ligger åpen, kanskje du vil teste deg selv eller klassen din?  
HER kan du lage din egen Kahoot

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar