tirsdag 29. november 2016

Fagbegrep, Kahoot 2

Super måte å lære på! ... morsom måte å lære på ... Jeg lærte mye av det ... 

Elevene liker Kahoot. De sitter enten helt stille i dyp  konsentrasjon, eller ... de viser STOR begeistring når riktig svar dukker opp på skjermen

Nå har jeg laget, og testet ut Kahoot del 2.


Kahoot 1 har 20 spørsmål. I Kahoot2 har jeg lagt til 10 nye spørsmål, samt illustrasjoner. I første runde fikk elevene lov å sitte sammen to og to, jeg ville at alle skulle gå inn i spillet med en positiv opplevelse. I andre runde, senere samme dag, måtte alle svare på sin egen mobil eller PC. I dag, en uke senere gjentok jeg prosedyren, nå med tilleggsspørsmål og noen illustrasjoner. Tidlig på dagen kunne de sitte sammen to og to, og på slutten av dagen svarte alle hver for seg. Ulike faktorer spiller selvsagt inn på resultatene, blant annet deltok ikke de samme elevene i hver runde. I første runde svarte elevene 65% riktig, i andre runde svarte de 73% riktig.

Elevene aktiviseres av konkrete spørsmål som skal besvares. Kahooten har en variasjon mellom tekst, bilder og lyd. Jeg forklarer de spørsmålene/svarene flere svarer feil på. Alle kan være med og alle føler en viss grad av mestring. Elevene kan samarbeide og diskutere svaralternativene, og både jeg og elevene kan evaluere resultatene tilslutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar