søndag 27. november 2016

@frk._johnsen

Ett av mine hovedmål med å gi elevene Instagramoppgaver er å trigge læringen av fagbegrep.
Vi har akkurat jobbet med en interiøroppgave og jeg har da hatt fokus på plantegning, møbleringsplan og produktkart. Plantegningen viser arkitektens jobb, bl.a. plassering av vegger, dører og vinduer. Møbleringsplanen viser interiørkonsulentens jobb, produktene er plassert i plantegningen og vi har fått en møbleringsplan. Den første Instagramoppgaven jeg ga elevene fikk derfor emneknaggene #interiør og #arkitektur

Oppgaveteksten ble delt ut på skolen noen dager i forveien, slik at alle hadde en mulighet for å opprette sin egen elevkonto og komme med eventuelle spørsmål.De fleste elevene bruker Instagram jevnlig, og de kjenner til verktøy og redigeringsmuligheter. Jeg har oppfordret de til å ha fokus på kontraster og komposisjon, ikke bruke filter.

Program for dagen:
8.30-9.30     
Omvisning på Bjerkebæk, Sigrid Undsets hjem
10.00-11.00  
Omvisning i utstillingen Randsoner, Lillehammer Kunstmuseum. Foto og maleri av Hedvig Anker, inspirert av Sigrid Unseth og Bjerkebæk
11.00-12.00  
Lunsj. Elevene var da allerede i gang med redigeringen av bilder, og ville ha     tilbakemeldinger på valg av utsnitt …
12.00-12.30  
Omvisning ved Oppland Kunstsenter og utstillingen til Ingrid Aarseth, Anna                   Sigmond Gudmundsdottir og Kari Anne Helleberg Bahri
12. 45-13.30 
Møte med kunstneren Kjell Bendiksen og hans bilder ved Galleri Zink

Den siste timen fikk elevene gå fritt i byen for å sikre seg nok bilder til Instagramoppgaven


Jeg har valgt ut ett bilde fra hver elev som en HIGLIGHT på min konto
Du kan opprette flere kontoer på Instagram, foreksempel en privat konto, en som lærer og en for avdelingen. Min lærerkonto har fått navnet @frk._johnsen 
Jeg vil etterhvert lage flere Instagramoppgaver med fokus på andre fagbegrep


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar