Ett av mine hovedmål
med å gi elevene Instagramoppgaver er å trigge læringen av fagbegrep.
Vi har akkurat jobbet
med en interiøroppgave og jeg har da hatt fokus på plantegning, møbleringsplan
og produktkart. Plantegningen viser arkitektens jobb, bl.a. plassering av
vegger, dører og vinduer. Møbleringsplanen viser interiørkonsulentens jobb, produktene
er plassert i plantegningen og vi har fått en møbleringsplan. Den første Instagramoppgaven
jeg ga elevene fikk derfor emneknaggene #interiør og #arkitektur
Oppgaveteksten
ble delt ut på skolen noen dager i forveien, slik at alle hadde en mulighet for
å opprette sin egen elevkonto og komme med eventuelle spørsmål. De fleste elevene bruker Instagram jevnlig, og de kjenner til verktøy og redigeringsmuligheter. Jeg har oppfordret de til å ha fokus på kontraster og komposisjon, ikke bruke filter.
Program for
dagen:
8.30-9.30
Omvisning på Bjerkebæk, Sigrid Undsets hjem
10.00-11.00
Omvisning i utstillingen Randsoner, Lillehammer Kunstmuseum. Foto og maleri av
Hedvig Anker, inspirert av Sigrid Unseth og Bjerkebæk
11.00-12.00
Lunsj. Elevene var da allerede i gang med redigeringen av bilder, og ville
ha tilbakemeldinger på valg av utsnitt …
12.00-12.30
Omvisning ved Oppland Kunstsenter og utstillingen til Ingrid Aarseth, Anna Sigmond
Gudmundsdottir og Kari Anne Helleberg Bahri
12. 45-13.30
Møte med kunstneren Kjell Bendiksen og hans bilder ved Galleri Zink
Den siste
timen fikk elevene gå fritt i byen for å sikre seg nok bilder til
Instagramoppgaven
Jeg har valgt ut ett bilde fra hver elev som en HIGLIGHT på min konto
|
Du kan opprette flere kontoer på Instagram, foreksempel en privat konto, en som lærer og en for avdelingen. Min lærerkonto har fått navnet @frk._johnsen
Jeg vil etterhvert
lage flere Instagramoppgaver med fokus på andre fagbegrep
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar